Pages

Tuesday 2 April 2013

3/10.... third day clinical

hari ni aktiviti kami in charge... hehehe.... domestic activity dah diplan.... buat yang simple je pun.... sandwich time... pastu buat special ckit activity hari ini... buat mirror, rhythm circle, colouring...

Pagi.....
kami buat sandwich... kami pilih 3 orang yang boleh melakukan aktiviti domestik, yang lain ikut aktiviti yang diplan, main badminton.... kami buat sandwich sardin n kaya.... masa aktiviti ni best memang best.... target adala tercapai... kami boleh encourage mereka untuk melakukan aktiviti ADL..... ADL (aktiviti kehidupan harian).... masa buat aktiviti tu, seperti yang diharapkan.... mereka interact with each other... socialize.... hmmm.... best jugak tengok mereka buat aktiviti.... then bila dah buat aktiviti tu, kami pun buat aktiviti selepas sarapan.... aktiviti first.... mirror.... mirror ni aktiviti yang best jugak la... berpasangan, seorg jadi cermin, n another jadi orang... hehehe... maksudnya org yang akan ditiru. setiap pergerakan mestilah sama dengan org yang melakukan gerakan.... ada yang dah biasa buat aktiviti tu apa lagi.... enjoy bersama pasangan nya.... btw, nice to see they enjoy the activity.... then main rhythm circle... ni sebenarnya utk warm up... mereka kenal satu sama lain.... adalah cara nya... hehehe.... then kami buat art + expressive therapy..... finally dalam art therapy, boleh jugak dgr someone yang aku cerita dlam hari kedua.... seseorang yang menarik perhatian aku untuk diinvestigate masalahnya.... hari ini dia bercakap, x seperti sebelum ini.... hehehe.... like to see that.... colouring memang best, bagi mereka yang susah nak express feeling.... hmmmm.... habis je aktiviti tadi saya pun lepak dengan pak cik tu, sambil2 lepak tu dia nak try saya pun cermin mata..... dia try n kata jelas la kalau guna cermin mata.... hehehe.... then sampai situ je la aktiviti pg ni...
p/s untuk aktiviti domestik tadi, something had happened... something yang membuatkan aku tiba2 terharu and sedih... ada seseorang dr mereka yang bantu dalam aktiviti ni, disebabkan aku dipartnerkan dengan dia... kami pun bersembang.... dia ni dulu ada masalah, tp dia sendiri tau apa masalahnya..... then dalam part2 kami sembang, dia tanya la pasal something yang unexpected.... "dik, tak takut ke dengan orang macam kami ni??? kami ni kan berbahaya...." waktu tu, memang terkejut la aku sedih.... bkn apa, kenyataan dr dia ni seperti, mereka ni berbahaya n membuatkan org takut.... tp di sinila kita boleh lihat mentaliti n persepsi masyarakat kita terhadap org seperti ni.... btw, jawapan aku untuk si dia ni short n simple, " tak takut pun... mungkin berbahaya tp bkn pada setiap masa.... jadi x kisah la". bkn la nak berlagak berani... tp bkn semua mereka spt tu...   w/p dia ni memang bg aku ok, sebabnya kalau dalam OT ni, dikatakan dia ada insight... dia tahu masalah yg dihadapi.... b4 dia balik tadi, dia minta la kebenaran g klinik jumpa doktor n sempat g say goodbye... n doakan aku berjaya dlm kerjaya aku.... btw, terharu sgt2.... begitula yang ku harapkan dalam menjadi terapis... nak jadi someone yang boleh bantu mereka n berada di sisi mereka... harap boleh jumpa lagi b4 habis klinikal....
utk si dia, saya pun doakan yang terbaik buat dia n keep on your good life....

Petang....
kami g job visit.... sini pun ada kisah yang mengharukan.... di sinilah peranan OT menonjol... bila kita kena bantu mereka ni untuk kerja balik... seorang terapis yang sanggup mencari, membantu dan menguruskan pekerjaan untuk mereka2 agar mereka boleh terus berada dalam komuniti.... yang best nya, kami cari, bantu, urus, pantau mereka buat kerja... w/p keadaan mereka bkn seperti biasa.... tp sebenar nya mereka boleh bersama dengan kita.....

untuk esok, kami x da patient sbb esok fokus dengan job visit n ward round... nanti saya update apa yang kami buat esok.... :)

No comments:

Post a Comment